dnes je 23.11.2024

Input:

č. 4029/2020 Sb. NSS, Mezinárodní ochrana: hodnocení zpráv o zemi původu; udělení azylu soudem

č. 4029/2020 Sb. NSS
Mezinárodní ochrana: hodnocení zpráv o zemi původu; udělení azylu soudem
k § 2 odst. 7, § 12, § 12 písm. b) a § 15 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění do 22. 8. 2017
k § 78 odst. 5 soudního řádu správního
Pokud výpověď žadatele o udělení mezinárodní ochrany a informace o zemi původu, které si správní orgán obstará, avšak které řádně a objektivně nezhodnotí a s rozhodnými skutečnostmi se nevypořádá, nasvědčují tomu, že žadatel naplňuje definici uprchlíka dle § 12 písm. b) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, je správní soud oprávněn dle § 78 odst. 5 s. ř. s. ve svém zrušujícím rozsudku zavázat správní orgán právním názorem, podle něhož je správní orgán povinen udělit žadateli azyl dle § 12 zákona o azylu.
V závislosti na konkrétních skutkových okolnostech věci může soud tuto povinnost správního orgánu případně podmínit tím, že v dalším řízení nevyvstanou nové skutečnosti, které by zásadně změnily závěry přijaté soudem. O takové zásadní nové skutečnosti může jít například tehdy, pokud správní orgán v dalším řízení zásadně zpochybní hodnověrnost výpovědi žadatele ohledně jeho azylového příběhu, či pokud na základě věrohodných, objektivních, přesných a aktuálních informací o zemi původu správní orgán doloží a řádně zdůvodní, že pro žadatele existuje reálná možnost vnitrostátní ochrany v jiné části země původu ve smyslu § 2 odst. 7 zákona o azylu, příp. pokud správní orgán zjistí důvody, pro něž by bylo třeba žadatele vyloučit z možnosti udělení azylu dle § 15 zákona o azylu.
Nebude-li tento, byť i takto podmíněný, závazný právní názor soudu správním orgánem v dalším řízení respektován, bude správní soud v případném dalším zrušujícím rozsudku již povinen na základě rozsudku velkého senátu Soudního dvora EU ze dne 29. 7. 2019, Torubarov, C-556/17, přímo udělit žadateli azyl dle § 12 zákona o azylu i přesto, že mu vnitrostátní právo takovou pravomoc nesvěřuje.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 1. 2020, čj. 5 Azs 105/2018-46)
Prejudikatura: č. 1551/2008 Sb. NSS, č. 1713/2008 Sb. NSS, č. 1749/2009 Sb. NSS, č. Sb. NSS 2406/2011; rozsudky velkého senátu Soudního dvora Evropské unie ze dne 9. 11. 2010, B a D (C-57/09 a C-101/09), ze dne 31. 1. 2017, Lounani (C-573/14), ze dne 29. 7. 2019, Torubarov (C-556/17); rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ze dne 2. 8. 2005, Taniş a další proti Turecku (stížnost č. 65899/01).
Věc: S. S. (Turecko) proti Ministerstvu vnitra o udělení mezinárodní ochrany, o kasační stížnosti žalobce.

Žalobou podanou dne 21. 9. 2017 ke Krajskému soudu v Ostravě se žalobce domáhal zrušení rozhodnutí Ministerstva vnitra ze dne 22. 8. 2017, jímž žalovaný žalobci mezinárodní ochranu dle § 12 až § 14b zákona o azylu neudělil.
K žádosti o udělení mezinárodní ochrany, podané dne 10. 9. 2016, žalobce uvedl, že je turecké státní příslušnosti, kurdské národnosti a muslimského vyznání. Politicky nebyl ve vlasti aktivní, nicméně sympatizoval se Stranou kurdských pracujících (PKK). Před opuštěním vlasti žil ve vesnici P. poblíž města Mardin, kde se i narodil. Neměl žádné zdravotní problémy. Jako důvod opuštění vlasti uvedl vyvražďování Kurdů tureckým
Nahrávám...
Nahrávám...