Až stovkám tisíc spotřebitelů bude v nadcházejících dnech a týdnech končit smlouva na dodávku energie. Jedná se o domácnosti, které v roce 2021, po ukončení činnosti některých dodavatelů v čele s Bohemia Energy, zvolili u nového obchodníka tříletý kontrakt. Nyní budou stát typicky před rozhodnutím, jestli nechat stávající smlouvu automaticky prodloužit, změnit produkt u stávajícího dodavatele, nebo si najít dodavatele jiného. Energetický regulační úřad (ERÚ) radí, na co v takové situaci pamatovat.
Drtivá většina smluv na dodávku elektřiny a plynu, které jsou uzavřené na dobu určitou, obsahuje ujednání o tzv. automatické prolongaci. Znamená to, že pokud smlouvu některá ze stran nevypoví, závazek se prodlouží dle podmínek stanovených ve smlouvě. Od letoška musí dodavatel zákazníky na blížící se termín prolongace upozornit minimálně 30 dní předem a oznámit jim novou cenu a další náležitosti (podrobněji v samostatném článku).
„Někteří spotřebitelé se na nás přesto obracejí s tím, že je jejich obchodník před prolongací řádně nekontaktoval. Problémy se týkají zejména e-mailové komunikace, kterou někdy dodavatelé opravdu nedokáží prokázat. Jindy je pochybení na straně zákazníků, protože do své schránky průběžně nechodí nebo zprávu přehlédnou,“ popisuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Pokud však uvedeme jako kontaktní adresu tu e-mailovou, je třeba elektronickou poštu nepodceňovat a pravidelně ji kontrolovat, a to včetně pošty nevyžádané.“
Zároveň lze spotřebitelům doporučit, aby byli aktivní a na termín konce smlouvy mysleli i sami. Průzkumu trhu a mapování konkurence, společně s vyjednáváním se stávajícím dodavatelem, je totiž praktické se věnovat už s několikatýdenním předstihem. Pokud s podmínkami, za kterých se má prolongovat, spotřebitelé…