8.3.6
Vyúčtování nákladů na provoz domu vlastníkům jednotek
Ing. Marta Neplechová, CSc.
Zejména SVJ v domech s menším počtem jednotek přijala na shromážděních vlastníků rozhodnutí o tom, že vedení účetnictví, vyúčtování záloh vlastníkům jednotek a rovněž tak i správu nemovitosti zajistí svépomocí (např. prostřednictvím některého z vlastníků nebo prostřednictvím členů výboru). Přijaté řešení může vést ke značné úspoře nákladů pro vlastníky.
Výhodou takového řešení je také možnost téměř průběžné kontroly hospodaření SVJ, včetně nakládání s peněžními prostředky dlouhodobých záloh určených na budoucí opravy domu většího rozsahu. V příspěvku uvádíme praktický příklad vcelku jednoduchého řešení způsobu ročního vyúčtování záloh přijatých na účet v bance společenství od jednotlivých vlastníků. Navrhované řešení nemusí být jediným návodem, jak lze postupovat. Navrhována jsou administrativně nenáročná řešení, která nejsou v rozporu s právními předpisy.
K celkovým nákladům na provoz domu budeme pro tento případ zahrnovat náklady SVJ na vlastní správu domu dle NOZ a dále náklady na zabezpečování plnění (služeb) spojených s užíváním bytů dle zákona č. 67/2013 Sb.,(č.104/2015 Sb.)
V domě, který původní vlastník rozdělil v prohlášení vlastníků na 6 bytových jednotek, vzniklo společenství vlastníků. Vyúčtování nákladů jednotlivým vlastníkům provádí z pověření výboru SVJ jeden z členů společenství 1 x ročně vždy nejdéle do 30. 4. b. r. za rok minulý (zákon č. 67/2013 Sb., § 7).
Pokud SVJ nemá žádné zdanitelné příjmy, není registrováno jako poplatník daně z příjmů. Účetní závěrku sestavuje k 31. 12. b. r. s tím, že účetnictví uzavírá až v okamžiku, kdy obdrží od dodavatelů služeb vyúčtování všech záloh na dodávané služby za příslušné účetní období. Tímto postupem odpadá komplikované a v podstatě vždy nepřesné stanovování dohadných položek a jejich následné korekce do skutečné výše nákladů, které ovlivňují vyúčtování až v roce následujícím. Díky tomuto postupu vlastník dostává vyúčtování skutečných nákladů na odebrané služby za celých 12 kalendářních měsíců příslušného roku (zúčtovacího období).
Účtování dohadných položek se však nelze vyhnout v případě, kdy některý z dodavatelů služeb zvolí jiné zúčtovací období než kalendářní rok. Tento způsob vyúčtování volí například dodavatelé pitné vody nebo elektřiny. Pokud se SVJ pro příslušnou službu nepřikloní k jinému zúčtovacímu období než kalendářní rok, a tudíž k samostatnému vyúčtování záloh příslušné služby, potom volí dohadné položky, které však představují komplikovaný, i když z hlediska účetnictví zcela správní postup, avšak obtížně příjemcem kontrolovatelný.
NahoruA. Náklady na vlastní správu SV
Za příslušné zúčtovací období (kalendářní rok) SVJ vynaložilo na správu domu o šesti jednotkách tyto náklady (jsou účtovány v účtové třídě 5 – Náklady):
1)SVJ tvoří dlouhodobou zálohu na opravy společných částí domu (spoluvlastnictví), kam přispívají vlastníci na základě stanov podle velikosti spoluvlastnických podílů. V tomto případě budou opravy i spotřeba materiálu na údržbu uhrazeny z tohoto zdroje, tzn. podle velikosti spoluvlastnických podílů. Úhrada bude zaúčtována ve výnosech (MD 955, D 649), čímž výsledek hospodaření nebude ovlivněn.
2)Úklid je prováděn za základě dohody o provedení práce. Dle zákona č. 67/2013 Sb. se jedná o plnění spojené s užíváním bytů; jde o plnění, které je vyúčtováno vlastníkům jako vnitropodniková služba – například úklid dle dohody o provedení práce (MD 520, D 331; MD 315, D .57)
3)Způsob rozúčtování příspěvků na správu domu s byty ve spoluvlastnictví je řešen v § 1180 odst. 2 NOZ a podrobněji prováděcím předpisem k tomuto zákonu, tj. nařízením vlády č. 366/2013 Sb.
NahoruB. Vyúčtování plnění spojených s užíváním bytů
V zúčtovacím období dodavatelé vyúčtovali (vyfakturovali) SVJ za plnění spojená s užíváním bytů tyto částky, které byly zaúčtovány jako zúčtovací vztah (MD 315 AU, D 321):
Kč způsob rozúčtování3)