dnes je 22.11.2024

Input:

Podnět k nařízení přezkoumání rozhodnutí správce daně dle §121 DŘ (září 2012)

1.4.2012, Zdroj: Verlag Dashöfer

11.1.15
Podnět k nařízení přezkoumání rozhodnutí správce daně dle §121 DŘ (září 2012)

Podnět k nařízení přezkoumání rozhodnutí správce daně dle §121 DŘ

 

Finanční ředitelství Ústí nad Labem

Velká Hradební 39/61

400 01 Ústí nad Labem

 

Karel Novák

Skalní 6

430 01 Chomutov

DIČ: CZ7151122546

 

V Chomutově dne 30.7. 2012

 

Podnět k nařízení přezkoumání rozhodnutí správce daně ( § 121 odst. 4 DŘ )

 

V souladu s § 141 DŘ jsem podal dodatečné daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2010 na daňovou povinnost nižší. Důvodem pro podání tohoto přiznání byla skutečnost, že v řádném daňovém přiznání jsem opomněl uplatnit jako nezdanitelnou část základu daně zaplacené úroky z hypotečního úvěru, který byl použit na financování bytové potřeby.

Místně příslušný finanční úřad však platebním výměrem č. 542125/2012 vyměřil daň odlišně s odůvodněním, že uplatnění této nezdanitelné části je fakultativním nárokem poplatníka a jeho uplatnění není povinností ani daňového subjektu ani správce daně. Navíc podání dodatečného daňového přiznání v tomto případě brání § 38p zákona o daních z příjmů . Proti tomuto platebnímu výměru jsem podal odvolání, ale místně příslušné finanční ředitelství toto odvolání svým rozhodnutím čj. 2545/2012 zamítlo.

V souladu s § 121 odst. 4 DŘ dávám tímto podnět k přezkoumání tohoto rozhodnutí, protože podle mého názoru je v rozporu se zákonem o daních z příjmů. Současně v souladu s § 121 odst. 4 DŘ žádám, aby mi správce daně sdělil, zda shledal můj podnět důvodným či nikoliv.

 

Uplatnění úroků z hypotečního úvěru jako nezdanitelné části základu daně je upraveno v § 15 odst. 3 a odst. 4 zákona o daních z příjmů . Na rozdíl od ostatních nezdanitelných částí, tj. hodnoty darů, příspěvků na penzijní připojištění se státním příspěvkem a penzijní pojištění, pojistného na soukromé životní pojištění, členských příspěvků odborové organizaci a úhrad za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání, u kterých zákon uvádí, že je „lze odečíst", zákon o daních z příjmů u úroků z hypotečního úvěru přímo uvádí, že „od základu daně se odečte...". Domnívám se, že tuto úpravu nelze vykládat jinak, než že se jedná o nárokovou položku, která v tomto případě musí být zohledněna. Jinak by tomu bylo u ostatních uváděných nezdanitelných částí, kde je uvedeno, že je lze odečíst, což je zjevně fakultativní nárok. Z rozdílné formulace pak plyne právě uváděné povinné zohlednění této skutečnosti v základu daně poplatníka.

K ustanovení § 38p zákona o daních z příjmů je možné uvést pouze to, že tato úprava vůbec tuto nezdanitelnou část nezmiňuje, a proto ani nemůže vylučovat podání dodatečného daňového přiznání na daňovou povinnost nižší. Tato úprava se týká jiných nezdanitelných částí základu daně, nikoliv úroků z hypotečního úvěru.

 

Vzhledem k tomu, že obě zmiňovaná rozhodnutí, tj. platební výměr místně příslušného finančního úřadu a rozhodnutí o odvolání místně příslušného finančního ředitelství, byla vydána v rozporu s právními předpisy, navrhuji, aby byla obě tato rozhodnutí v celém rozsahu zrušena.

 

Děkuji za kladné vyřízení mé žádosti.

 

S pozdravem

 

Karel Novák

 

Poznámky:

Přezkoumání rozhodnutí patří mezi opravné prostředky a v daňovém řádu je upraveno v § 121 až § 123. Jedná se o dozorčí prostředek, to znamená, že může být zahájen pouze z moci úřední, tj. z nařízení správce daně. Daňový subjekt či jiná osoba zúčastněná na správě daní nemá právní nárok na výkon dozorčího práva a může proto dát pouze podnět k přezkumnému řízení. O tomto podnětu však správce daně nevydává žádné rozhodnutí, což postavení daňového subjektu oslabuje.

 

Jak vyplývá z ustanovení § 121 odst. 1 DŘ, správce daně z moci úřední nařídí přezkoumání rozhodnutí, jestliže po předběžném posouzení věci dojde k závěru, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právním předpisem. K vadám řízení, o nichž nelze mít důvodně za to, že mohly mít vliv na soulad napadeného rozhodnutí s právními předpisy, se nepřihlíží. Znamená to tedy, že jediným důvodem pro nařízení přezkoumání rozhodnutí jsou právní vady tohoto rozhodnutí, tedy že toto rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právními předpisy. Je ale pravdou, že z uvedeného ustanovení lze učinit i závěr, že přezkoumání rozhodnutí lze nařídit i za situace, kdy právní vady mělo řízení, které vydání rozhodnutí předcházelo, a tyto právní vady měly vliv na zákonnost vydaného rozhodnutí. V souvislosti s předchozí právní úpravou obsaženou v § 55b zákona o správě daní a poplatků je vhodné upozornit, že nová úprava již neobsahuje podmínku, aby okolnosti současně nasvědčovaly tomu, že došlo ke stanovení daňové povinnosti v nesprávné výši. Z toho lze, mimo jiné, usuzovat, že lze přezkoumávat všechna rozhodnutí, nejenom ta, která stanoví částku daně.

 

Otázkou je, jak nahlížet na změnu výkladu právních předpisů vlivem vývoje v související judikatuře, tedy zda je v tomto případě možné použít (nařídit či dát podnět) přezkum rozhodnutí. K tomu je vhodné uvést rozhodnutí rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ČR sp. zn. 8 As 47/2005 ze dne 21.10. 2008. K uvedené problematice rozšířený senát uvedl: „Ustálená judikatura vrcholných soudů představuje ve svém materiálním rozměru právní normu. Změnu či zpřesnění této judikatury pak lze ve funkčním smyslu považovat za novelu právního předpisu s temporálními účinky, které změna právního předpisu tradičně má. Tato skutečnost má tedy v projednávané věci následující účinky:

1) Změna či zpřesnění judikatury není dostatečným důvodem pro využití mimořádných opravných prostředků ve věcech týkajících se stejného právního problému, které však byly před vydáním usnesení rozšířeného senátu pravomocně skončeny ve správním řízení a proti kterým nebyla v odpovídající lhůtě podána správní žaloba - obdobně viz např. např. nález ÚS ze dne 1. 3. 2004, sp. zn. IV. ÚS 792/02, Sb. n. u. US, sv. 32, č. 31, s. 281 či nález ÚS ze dne 15. 4. 2004, sp. zn. IV. ÚS 178/03, Sb. n. u. US, sv. 33, č. 20, s. 417.

2) Soudy rozhodující ve správním soudnictví však mají povinnost od okamžiku vyhlášení rozhodnutí rozšířeného senátu podle tam zaujatého právního názoru postupovat ve všech probíhajících a v budoucnu zahájených

Nejnovější
více článků
Nahrávám...
Nahrávám...