dnes je 27.12.2024

Input:

č. 1083/2007 Sb. NSS, Správní trestání: zjišťování skutkového stavu při porušování cenových předpisů v taxislužbě

č. 1083/2007 Sb. NSS
Správní trestání: zjišťování skutkového stavu při porušování cenových předpisů v taxislužbě
k § 33 odst. 1 správního řádu (zákon č. 71/1967 Sb.)**)
k § 15 odst. 1 písm. a) zákona č. 526/1990 Sb., o cenách
Rozhodnutí správního orgánu o uložení sankce za porušení cenových předpisů provozovateli taxislužby nelze bez dalšího označit za nezákonné z důvodu nedostatečně zjištěného skutkového stavu věci jen proto, že skutková zjištění správního orgánu vycházejí v zásadě pouze ze svědectví externích spolupracovníků tohoto orgánu.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 11. 2005, čj. 2 Afs 104/2005-81)
Věc: Martin T. proti Ministerstvu financí o uložení pokuty, o kasační stížnosti žalobce.

Dne 4. 9. 2003 provedly externí spolupracovnice Magistrátu hlavního města Prahy kontrolní jízdu vozem taxislužby na trase Národní muzeum (Václavské nám.) - ul. Národní obrany (hotel Denisa). Na konci jízdy na taxametru svítila částka 585 Kč. Dle jejich slov taxametr běžel neobvykle rychle. Stvrzenka z taxametru, a ani jiná, jim nebyla vydána. Spolupracovnice zaplatily 590 Kč a po vystoupení z vozu taxi předaly informace kontrolní pracovnici. Po chvíli byly přivolány zpět ke konfrontaci s řidičem uvedeného taxi a dosvědčily uhrazení částky ve výši 590 Kč. Žalobce se k tomuto svědectví nijak nevyslovil. O kontrole byl sepsán protokol, jehož převzetí žalobce stvrdil svým podpisem.
Dne 19. 9. 2003 podal žalobce proti tomuto protokolu námitky, v nichž uvedl, že všem svým zákazníkům vydává stvrzenky tak, jak mu ukládají příslušné předpisy. Potvrdil, že dne 4. 9. 2003 uskutečnil jízdu na trase Václavské náměstí - ulice Národní obrany. Uskutečnil ji však za řádnou cenu 190 Kč dle taxametru, a nikoliv za cenu 585 Kč, která je uvedena v protokolu. Připustil, že nevydal stvrzenku, ovšem nikoliv na základě své vůle, ale na základě toho, že se na taxametru, respektive tiskárně taxametru, objevila po dojezdu porucha, která znemožnila tuto stvrzenku fyzicky vytisknout. Uvedl dále, že osoby, které s ním sepisovaly protokol, byly odlišné od zákazníků, a proto pouze do protokolu převzaly skutečnosti tvrzené zákazníky, přičemž tato tvrzení nebyla žádným jiným způsobem doložena. Jako důkaz poruchy dodal potvrzení vytištěné servisním zařízením na taxametry, které se skládá ze dvou nespojených listů, přičemž na prvním z nich je ručně opraveno datum z 31. 5. 2003 na 4. 9. 2003 a je zde uveden čas 15.52. Na druhém listu pak je uvedeno, že dne 4. 9. 2003 byla zjištěna závada na taxametru. Tato závada dle tohoto potvrzení spočívá v tiskárně taxametru.
Správní orgán přípisem ze dne 29. 9. 2003 žalobci oznámil, že na základě výše uvedených podkladů bude vydáno rozhodnutí o uložení pokuty za porušení cenových předpisů.
Na tento přípis žalobce reagoval dne 13. 10. 2003 vyjádřením, ve kterém konstatoval, že závěry o porušení příslušných předpisů správní orgán vyvozuje pouze z tvrzení externích spolupracovnic a nejsou potvrzovány žádným jiným důkazem. Uvedl dále, že jejich tvrzení nemůže být bráno jako důkaz svědeckou výpovědí ve smyslu příslušných ustanovení správního řádu. Pokud by dle žalobce mělo
Nahrávám...
Nahrávám...