dnes je 22.11.2024

Input:

č. 1533/2008 Sb. NSS, Doprava: dodržování stanovené doby řízení vozidla, bezpečnostních přestávek a doby odpočinku při práci řidičů

č. 1533/2008 Sb. NSS
Doprava: dodržování stanovené doby řízení vozidla, bezpečnostních přestávek a doby odpočinku při práci řidičů
Správní trestání: silniční doprava
k § 3 odst. 1 písm. b) a § 35 odst. 2 písm. b) zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění zákonů č. 304/1997 Sb., č. 150/2000 Sb. a č. 103/2004 Sb.
k čl. 6 a 8 Evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR), vyhlášené pod č. 108/1976 Sb.
k čl. 6 a 8 nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 o harmonizaci určitých sociálních právních předpisů v silniční dopravě
Nesplnění povinnosti tuzemského dopravce zajistit dodržování dob řízení vozidla, bezpečnostních přestávek a doby odpočinku řidičů daných mezinárodní úmluvou zakládá naplnění skutkové podstaty správního deliktu ve smyslu § 35 odst. 2 písm. b) zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě.
K naplnění skutkové podstaty tohoto deliktu dochází za předpokladu, že nedodržení doby řízení, bezpečnostních přestávek a doby odpočinku řidičů bylo spolehlivě prokázáno. Odpovědnost za posuzovaný delikt je odpovědností za výsledek, neboť chráněný zájem, tj. zdraví a život všech účastníků silničního provozu, v tomto případě převažuje nad rizikem, že případné svévolné protiprávní jednání řidiče půjde k tíži dopravce.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 1. 2008, čj. 9 As 36/2007-59)
Prejudikatura: k odpovědnosti za správní delikt obecně srov. Správní právo č. 106; rozsudek Soudního dvora ES ze dne 16. 1. 2003, ve věci C-439/01 Cipra a Kvasnicka v. Bezirkshauptmannschaft Mistelbach, Recueil s. 1-00745, a rozsudek velkého senátu Soudního dvora ES ze dne 11. 12. 2007, ve věci C-161/06 Skoma-Lux proti Celnímu ředitelství Olomouc, dosud nezveřejněný ve Sbírce rozhodnutí.
Věc: Jiří T. proti Ministerstvu dopravy o uložení pokuty, o kasační stížnosti žalobce.

Dne 12. 5. 2004 v 950 hodin byla Policií ČR provedena kontrola řidiče Petra K., při níž bylo z předložených záznamových listů (známých též jako „kotouče či kolečka“) zjištěno, že řidič vozidla dne 7. 5. 2004 nedodržel denní dobu řízení. Záznamový list („kolečko“) byl založen do přístroje dne 6. 5. 2004 v 18.40 hodin a vyjmut byl následujícího dne, tj. 7. 5. 2004 v 11.40 hodin. Nové „kolečko“ bylo založeno ve 12.00 hodin a vyňato bylo téhož dne ve 2340 hodin. Součtem jednotlivých časových úseků dob řízení graficky zaznamenaných tachografem na obou záznamových listech dospěl Krajský úřad Libereckého kraje, odbor dopravy (dopravní úřad), k závěru, že celková doba řízení předmětného vozidla činila dne 7. 5. 2004 ve svém úhrnu (tzn. bez všech přestávek a dob odpočinku) 11 hodin 45 minut „čistého času“ (tento údaj opravil odvolací orgán v žalobou napadeném rozhodnutí ze dne 22. 2. 2005 na dobu 11 hodin 30 minut) a že celková povolená doba řízení byla překročena a zároveň nebyla dodržena ani stanovená doba odpočinku řidiče, neboť, jak je také patrno z grafických záznamů, nejdelší nepřerušený odpočinek mezi řízením vozidla čerpal řidič dne 7. 5. 2004 v rozsahu 3 hodin. Tyto skutečnosti lze považovat za jednoznačně prokázané a ani žalobce je nikterak nepopíral. Dopravní úřad na
Nahrávám...
Nahrávám...