č. 4088/2020 Sb. NSS, Státní služba: systemizace a rozsah jejího soudního přezkumu
č. 4088/2020 Sb. NSS
Státní služba: systemizace a rozsah jejího soudního přezkumu
k § 17, § 19, § 60 odst. 1 písm. a) a § 61 odst. 1 písm. c) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění do 31. 12. 2018
Při přezkumu systemizace a organizační struktury služebního úřadu schválených podle § 17 a § 19 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, jako závazných podkladů pro vydání rozhodnutí o odvolání ze služebního místa představeného podle § 60 odst. 1 písm. a) zákona o státní službě a rozhodnutí o převedení státního zaměstnance na jiné služební místo podle § 61 odst. 1 písm. c) téhož zákona, jsou správní soudy oprávněny posoudit, zda tyto podklady byly schváleny zákonným způsobem, zda sledovaly legitimní cíl a zda existovaly konkrétní okolnosti svědčící o účelovosti zvoleného postupu či o šikanózním nebo diskriminačním jednání služebního orgánu.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 9. 2020, čj. 4 Ads 423/2019-70)
Prejudikatura: č. 3112/2014 Sb. NSS, č. 3945/2019 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č. 66/2010 Sb. (sp. zn. Pl. ÚS 6/07); č. 54/2005 Sb. NS, č. 23/2013 Sb. NS.
Věc: J. J. proti náměstku ministra vnitra pro státní službu o odvolání ze služebního místa a o přezkum systemizace, o kasační stížnosti žalobce.
Rozhodnutím státního tajemníka na Ministerstvu zemědělství (dále jen služební orgán prvního stupně) ze dne 28. 2. 2018 byl žalobce podle § 60 odst. 1 písm. a) zákona o státní službě s účinností ke dni 19. 3. 2018 odvolán ze služebního místa představeného - náměstka pro řízení sekce 1. náměstka ministra − správní sekce na Ministerstvu zemědělství (výrok I.). Podle § 61 odst. 1 písm. b) zákona o státní službě byl žalobce s účinností ode dne 19. 3. 2018 převeden na služební místo vedoucího oddělení správy budov na Ministerstvu zemědělství, v oboru služby 4. Hospodaření s majetkem státu a jeho privatizace, se službou na služebním místě na dobu neurčitou, se služebním označením vrchní ministerský rada - vedoucí oddělení, se služebním působištěm v Praze a nástupem do služby na služebním místě dne 19. 3. 2018 (výrok II.). Žalobce byl s účinností ode dne 19. 3. 2018 zařazen do 14. platové třídy, 7. platového stupně a byl mu určen měsíční plat v celkové výši 76.100 Kč, který tvoří platový tarif ve výši 35.900 Kč, osobní příplatek ve výši 30.200 Kč a příplatek za vedení ve výši 10.000 Kč (výrok III.).
Žalovaný rozhodnutím ze dne 2. 7. 2018 odvolání žalobce podle § 90 odst. 5 správního řádu zamítl a rozhodnutí služebního orgánu prvního stupně potvrdil.
Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 10. 10. 2019, čj. 11 Ad 17/2018-66, žalobu proti rozhodnutí žalovaného zamítl.
V odůvodnění tohoto rozsudku poukázal na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 10. 2019, čj. 8 Ads 301/2018-45, na jehož základě přezkoumal příslušné rozhodnutí vlády České republiky o systemizaci i na něho navazující služební předpis. Uvedl, že v rámci tohoto přezkumu byl oprávněn jen posoudit, zda k systemizaci a souvisejícím změnám došlo zákonným způsobem, zda změny sledovaly legitimní cíl a zda nejsou dány konkrétní okolnosti svědčící o účelovosti zvoleného postupu či o šikanózním nebo diskriminačním jednání ze strany…