dnes je 23.10.2024

Input:

Distanční smlouvy a smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory

2.1.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.2.4.2
Distanční smlouvy a smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory

JUDr. Jarmila Štefek, Mgr. Mgr. Radana Burešová

Pojem "distanční smlouva"

Distanční smlouvy jsou smlouvy uzavírané výhradně prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, tj. bez současné fyzické přítomnosti stran (adresovaný i neadresovaný tisk, katalogový prodej, telefon, elektronická pošta, internet, skype apod.). V případě, že spotřebitel podá objednávku prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku, je podnikatel povinen neprodleně potvrdit její obdržení. To však neplatí při uzavírání smlouvy výlučně výměnou elektronické pošty nebo obdobnou individuální komunikací. Uzavírá-li se smlouva za použití elektronických prostředků, musí současně podnikatel spotřebiteli poskytnout v textové podobě kromě znění smlouvy i znění všeobecných obchodních podmínek. Rozhodující skutečností je, že spotřebitel nemá možnost před uzavřením smlouvy získat podrobnější informace o zboží.

Pojem "smlouva uzavíraná mimo obchodní prostory"

Jedná se o smlouvu, kterou spotřebitel uzavře mimo obchodní prostory podnikatele (typicky například v domácnosti spotřebitele nebo na jeho pracovišti či na ulici) za současné fyzické přítomnosti podnikatele a spotřebitele.

Za smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory podnikatele se považuje také smlouva uzavřená:

a) v prostoru obvyklém pro podnikatelovo podnikání nebo s použitím prostředku komunikace na dálku, pokud k jejímu uzavření došlo bezprostředně poté, co podnikatel oslovil spotřebitele mimo obchodní prostory (např. na ulici),

b) během výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží či poskytování služeb, a to i v případech, kdy je cílem "výletu" (tzv. předváděcí akce) přímo provozovna, resp. obchodní prostory podnikatele, nebo

c) na základě nabídky učiněné spotřebitelem mimo obchodní prostory podnikatele za současné fyzické přítomnosti podnikatele a spotřebitele, a to i v případě, že smlouva byla uzavřena přímo v provozovně podnikatele.

Informační povinnost podnikatele

Před uzavřením distanční smlouvy nebo smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory či před tím, než spotřebitel učiní závaznou nabídku, je podnikatel povinen sdělit spotřebiteli údaje uvedené v § 1820 NOZ:

a) údaje o hlavních vlastnostech zboží nebo služby v rozsahu odpovídajícím použitému prostředku komunikace na dálku a povaze zboží nebo služby,

b) údaje o své totožnosti,

c) adresu sídla, telefonní číslo a adresu pro doručování elektronické pošty, případně i údaje o jiném prostředku on-line komunikace, který podnikatel též poskytuje za účelem rychlé a účinné komunikace a který spotřebiteli umožňuje uchovat písemnou komunikaci s podnikatelem v textové podobě, včetně data a času jejího uskutečnění; v případě, že podnikatel jedná za

Přístup ZDARMA k tomuto dokumentu mají pouze registrovaní uživatelé portálu Firma profi.
Registrovat

Pravidelné zpravodajství

nebo přihlásit.

Zatřídění dokumentu
Zatřídění dokumentu
Vztahuje se k aktuálnosti:
Vztahuje se k právní formě:
Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...