Evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu
Garance
1.11.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferNařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, ve znění nařízení vlády č. 170/2014 Sb.
Hodnocení bezpečnostních rizik
Garance
21.2.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferHodnocení bezpečnostních rizik je z uvedených účelů nejsložitější činností. V předpisech se v této souvislosti vyskytuje řada pojmů, které nejsou vždy významově totožné. Uveďme nyní několik…
Poskytování OOPP
Garance
24.1.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferProváděcím předpisem pro poskytování OOPP, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků je nařízení vlády č. 495/2001 Sb.
Pracovní úraz a nemoc z povolání
Garance
24.1.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní úraz je definován v § 271k ZP jako: poškození zdraví zaměstnance, k němuž došlo nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením zevních vlivů. Nutno dodat, že k úrazu musí dojít při plnění pracovních úkolů nebo v souvislosti s nimi.…
Osobní ochranné pracovní prostředky
Garance
23.1.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferPro ochranu zdraví zaměstnanců při práci se mají přednostně používat prostředky kolektivní ochrany nebo organizační opatření. Požadavky kladené na OOPP stanoví nařízení vlády č. 21/2003 Sb. a způsob poskytování stanoví nařízení vlády č. 495/2001 Sb. OOPP jsou…
Poskytování ochranných nápojů
Garance
23.1.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferPodle § 104 odst. 3 ZP je zaměstnavatel povinen poskytovat v nevyhovujících mikroklimatických podmínkách (při zátěží teplem nebo chladem) ochranné nápoje. Podrobnosti o poskytování ochranných nápojů obsahuje § 8 nařízení vlády č.. 361/2007 Sb., kterým se…
Odpovědnost zaměstnavatele
Garance
22.1.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferZaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci i všech fyzických osob, které se s jeho vědomím zdržují na jeho pracovištích, s ohledem na rizika jejich možného ohrožení života a zdraví (§ 101 odst. 1, 5…
Hodnocení zdravotních rizik
Garance
22.1.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferZdravotní rizika při práci vycházejí z přítomnosti rizikových faktorů na pracovišti, které mohou ovlivnit zdraví zaměstnanců. Hodnocení je předepsáno již zmíněnými ustanoveními ZP, ustanovením § 7 zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek BOZP, a je…
Evidence a hlášení pracovních úrazů
Garance
21.1.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferProblematiku řeší nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, novelizované nařízením vlády č. 170/2014 Sb.
Odpovědnost zaměstnavatele za škodu
Garance
14.12.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV pracovněprávních vztazích odpovídá zaměstnavatel zaměstnanci za škodu, která mu vznikla při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním porušením právních povinností nebo úmyslným jednáním proti dobrým…
Odpovědnost zaměstnance za škodu
Garance
14.12.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferPrávní úprava odpovědnosti zaměstnance za škodu je obsažena v § 250 a násl. ZP. Zákoník práce přitom rozlišuje:
Prevenční povinnost
Garance
14.12.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferPrávní úprava náhrady škody v pracovněprávních vztazích je obsažena v části jedenácté, v § 248 a násl. ZP. Již v úvodu této právní úpravy je zdůrazněna tzv. prevenční povinnost, tedy povinnost jak zaměstnance, tak i zaměstnavatele předcházet…
§ 271k ZP Pracovní úraz a nemoc z povolání
Garance
2.11.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferRizika při práci
Garance
17.4.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferZákon ukládá zaměstnavateli v § 101 odst. 1 ZP zajistit BOZP zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví. V této souvislosti je povinen soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních…
Vzor - Organizační směrnice k výchově a vzdělávání zaměstnanců v BOZP
Garance
17.4.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferŠkolení BOZP
Garance
17.4.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferPodle § 103 odst. 2 ZP musí zaměstnavatel zajistit školení zaměstnanců o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, se kterými se zaměstnanci mohou na pracovišti…
375/2011 Sb., Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách, zákona o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě, ve znění účinném k 24.4.2019Garance
1.1.2011,
, Zdroj: Verlag Dashöfer373/2011 Sb., Zákon o specifických zdravotních službách, ve znění účinném k 1.1.2024Garance
1.1.2011,
, Zdroj: Verlag DashöferNález 120/2009 SbNU, sv. 53, K návrhu na zrušení vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany stavebGarance
Pl. ÚS 40/08, 26.5.2009
Vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve své příloze č. 1 obsahuje taxativní výčet technických norem požární bezpečnosti. Vzhledem k obsáhlosti technických norem požární bezpečnosti nebylo účelné, aby tyto normy v plném…
Nález 127/2009 SbNU, sv. 53, K návrhu na zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky města Sušice č. 4/1998 o vzhledu, čistotě, pořádku a ochraně životního prostředí, ve znění pozdějších předpisůGarance
Pl. ÚS 47/06, 2.6.2009
Z hlediska posouzení zákazu (užívat veřejné prostranství pro nakládání a skládání materiálu a výrobků na dobu delší než 24 hodin) je rozhodné, že podle § 25 odst. 6 písm. c) bodu 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 102/2000…
Nález 36/2009 SbNU, sv. 52, K rozhodování soudu o náhradě nákladů řízení; K aplikaci § 142 odst. 3 občanského soudního řáduGarance
I. ÚS 92/08, 25.2.2009
Stěžovatel se domáhal plnění, jehož výše závisela jak na znaleckém posudku, tak i na úvaze soudu (zvýšení odškodnění bolesti a ztížení společenského uplatnění). Pokud by soud rozhodl rozsudkem tak, jak odpovídá smíru uzavřenému mezi účastníky, tj. že by…
Nález 72/2008 SbNU, sv. 49, K návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Kořenov č. 2/2004 o zajištění a udržování čistoty veřejných prostranství a veřejné zeleně a zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku v souvislosti s chovem a držením psů na území obce KořenovGarance
Pl. ÚS 35/06, 22.4.2008
Povinnosti uložené ve zkoumané vyhlášce jsou v podstatě totožné s těmi, které jsou sankcionovány podle skutkových podstat přestupků zákona přestupkového. Proto není namístě jejich podřazení pod tzv. ostatní přestupky proti pořádku ve státní správě a přestupky…
Nález 66/2008 SbNU, sv. 49, K aplikaci moderačního práva soudu při rozhodování o náhradě nákladů občanského soudního řízeníGarance
I. ÚS 188/08, 3.4.2008
Ustanovení § 150 občanského soudního řádu nelze považovat za předpis, který by zakládal zcela volnou diskreci soudu (ve smyslu libovůle), nýbrž jde o ustanovení, podle něhož je soud povinen zkoumat, zda ve věci neexistují zvláštní okolnosti, k nimž je třeba…
Nález 176/2008 SbNU, sv. 51, K návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Mariánské Lázně č. 12/1993 o veřejném pořádku v lázeňském městě Mariánské LázněGarance
Pl. ÚS 46/06, 21.10.2008
Z hlediska vymezení rozsahu samostatné působnosti obce je třeba respektovat prostor, který zákonodárce svojí regulací vyňal ze samostatné působnosti obce, jež je zároveň lázeňským místem. I v tomto případě platí, že pokud by nebylo možné oddělit předmět a cíl…
1067/2007 Sb. NSS, Státní kontrola: měření hluku z provozoven služebGarance
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 10. 2006, čj. 2 As 71/2005-134)
Provádí-li orgán ochrany veřejného zdraví měření hluku z provozovny služeb bez přítomnosti provozovatele této služby, případně jeho zaměstnance či zástupce, a bez toho, aby provozovatel byl o měření vyrozuměn, postupuje v rozporu se zákonem [§ 88 odst. 2…
Nález 218/2007 SbNU, sv. 47, K návrhu na zrušení čl. 3 obecně závazné vyhlášky města Jirkova č. 4/2005 k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku na veřejných prostranstvíchGarance
Pl. ÚS 45/06, 11.12.2007
Ustanovení § 64 odst. 2 písm. g) zákona o Ústavním soudu, ve znění účinném před 1. červencem 2006, nesvazovalo aktivní legitimaci ministra vnitra dalšími podmínkami. Ministr vnitra tedy byl v okamžiku zahájení řízení nadán originární pravomocí navrhovat ke…
Nález 161/2007 SbNU, sv. 47, K návrhu na zrušení § 444 odst. 2 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisůGarance
Pl. ÚS 50/05, 16.10.2007
V posuzované věci bylo v obecné rovině aplikováno ustanovení § 444 odst. 2 občanského zákoníku, z jehož znění vyplývá, že jde o typické zmocňovací ustanovení, které není samo o sobě protiústavním [viz též nález ve věci sp. zn. Pl. ÚS 20/05 (Sbírka nálezů a…
Nález 96/2007 SbNU, sv. 45, K návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Vodňany č. 3/2004 o pořádku a všeobecné čistotě města Vodňany a jeho místních částí, ve znění obecně závazné vyhlášky města Vodňany č. 1/2005Garance
Pl. ÚS 21/06, 12.6.2007
Obec při výkonu samostatné působnosti nemůže upravovat formou obecně závazných vyhlášek otázky, které jsou vyhrazeny pouze zákonné úpravě, a nemůže upravovat záležitosti, které jsou již upraveny předpisy práva veřejného nebo soukromého.
Nález 58/2007 SbNU, sv. 45, K návrhu na zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky obce Těrlicko č. 3/2003 o ochraně veřejného pořádku na území obce TěrlickoGarance
Pl. ÚS 44/06, 3.4.2007
Pokud ukládá obecně závazná vyhláška adresátům povinnosti a stanoví omezení bez zákonného podkladu nebo pokud pouze parafrázuje ustanovení jiných právních předpisů, nemůže sloužit k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku tak, jak to předpokládá…
Nález 45/2007 SbNU, sv. 44, K návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Kladna č. 32/01 o zajištění veřejného pořádku při poskytování hostinských činností a pořádání veřejných produkcí na území města KladnaGarance
Pl. ÚS 42/05, 8.3.2007
Poměrně zásadní otázkou je posouzení rozsahu zmocnění, které je obsaženo v § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení). Toto ustanovení říká, že povinnosti může obec ukládat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou k zabezpečení…
Nález 44/2007 SbNU, sv. 44, K návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Ústí nad Labem č. 1/2004 k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádkuGarance
Pl. ÚS 69/04, 8.3.2007
1. Znění § 10 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), neobsahuje výslovné pravidlo, podle kterého by obec nesměla činnosti, které by mohly narušit veřejný pořádek v obci nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku,…
Nález 40/2007 SbNU, sv. 44, K návrhu na zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky města Ústí nad Labem č. 81/2001 k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, veřejné zeleně a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnostiGarance
Pl. ÚS 4/05, 6.3.2007
V případech, kdy obec vydává obecně závaznou vyhlášku, jejímž obsahem jsou právní povinnosti, může tak činit jen v případě výslovného zákonného zmocnění, protože je vázána čl. 2 odst. 3 Ústavy České republiky a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.…
Nález 217/2006 SbNU, sv. 43, K návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Chomutova č. 15/2003 k zabezpečení veřejného pořádku omezením hlukuGarance
Pl. ÚS 41/04, 5.12.2006
Město překročilo meze své věcné působnosti, neboť předmětem vyhlášky k zabezpečení veřejného pořádku omezením hluku učinilo vztahy, které spadají do oblasti upravené zákony, a dodržování povinností z těchto vztahů vyplývajících je pod dozorem orgánů státní…
262/2006 Sb., Zákon zákoník práce, ve znění účinném k 1.8.2024Garance
1.1.2006,
, Zdroj: Verlag DashöferNález 166/2006 SbNU, sv. 42, K návrhu na zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky města Ostrova č. 8/2004 o stanovení podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osobGarance
Pl. ÚS 26/06, 19.9.2006
Rozsah samostatné působnosti obce je dán ustanovením § 35 odst. 1 a § 84 odst. 2 písm. i) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto ustanovení do samostatné působnosti obce patří záležitosti, které jsou v…
Nález 165/2006 SbNU, sv. 42, K návrhu na zrušení čl. 6 odst. 5 a 6 obecně závazné vyhlášky města Ostrova č. 7/2004, požárního řádu města OstrovaGarance
Pl. ÚS 25/06, 19.9.2006
Je-li navrhovatelem derogační důvod spatřován v nepřípustné transpozici zákonné úpravy [§ 5 odst. 1 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů], lze odkázat na judikaturu Ústavního soudu, dle níž převzetí dikce právního…
Nález 129/2006 SbNU, sv. 42, K návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky statutárního města Havířova č. 4/2002 o provedení speciální ochranné deratizaceGarance
Pl. ÚS 15/06, 11.7.2006
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, příslušným zmocňovacím ustanovením svěřuje obci do rukou nástroj pouze pro aktuální reakci na zvýšený výskyt hlodavců, neboť z povahy věci…
Nález 108/2005 SbNU, sv. 37, K návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Chuchelna ze dne 25. 9. 2003 č. 2/2003 o zásadách chovu domácího, drobného, hospodářského zvířectva, chovu nebezpečných a exotických druhů zvířat na území obceGarance
Pl. ÚS 62/04, 17.5.2005
Ústavní soud respektuje místní samosprávu jako výraz práva a způsobilosti místních orgánů spravovat veřejné záležitosti v mezích daných zákonem, v rámci své odpovědnosti a v zájmu místního obyvatelstva. Reakce na společensky nežádoucí jevy v obci však nelze…
Nález 150/2004 SbNU, sv. 35, K návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Nezvěstice č. 1/2001 ze dne 12. března 2001 o chovu a držení zvířat na území obceGarance
Pl. ÚS 17/02, 20.10.2004
Na postup obce při vydávání obecně závazných vyhlášek v samostatné působnosti ustanovení čl. 2 odst. 4 Ústavy České republiky (dále jen Ústava) a čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod nelze vztáhnout. Smyslem těchto ústavních ustanovení je zaručení…
Nález 113/2004 SbNU, sv. 34, K návrhu na zrušení vyhlášky Ministerstva financí č. 487/2001 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva financí č. 125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání, a k návrhu na zrušení § 205d zákoníku práce a na zrušení vyhlášky č. 125/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisůGarance
Pl. ÚS 7/03, 18.8.2004
1. Ústavní soud ve své ustálené judikatuře konstatoval, že novela právního předpisu nemá samostatnou normativní existenci, nýbrž se stává součástí novelizovaného právního předpisu [nález sp. zn. Pl. ÚS 5/96, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu (dále jen…
288/2003 Sb., Vyhláška, kterou se stanoví práce a pracoviště, které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povoláníArchiv
4.9.2003,
, Zdroj: Verlag DashöferNález 52/2001 SbNU, sv. 21, K návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Frýdku-Místku z 29. 9. 1998 č. 11/98 o omezení pořádání veřejných hudebních produkcíGarance
Pl. ÚS 23/99, 27.3.2001
Podle § 10 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), je obec nově zmocněna v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou ukládat povinnosti pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně…
Nález 189/2000 SbNU, sv. 20, K návrhu na zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky města Písku o některých omezujících opatřeních k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádkuGarance
Pl. ÚS 4/2000, 19.12.2000
Ústavní soud v některých svých dřívějších nálezech judikoval, že výčet obsažený v § 14 odst. 1 (dříve platného) zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), nutno z hlediska jeho interpretace ve smyslu zákonného zmocnění k vydání obecně závazných…